Outreach! - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Lydia Taihuttu - WaarBenJij.nu Outreach! - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Lydia Taihuttu - WaarBenJij.nu

Outreach!

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

04 Maart 2006 | Liberië, Monrovia

Allereerst hartelijk dank voor alle felicitaties voor mijn verjaardag. Echt super! Ik heb een hele fijne verjaardag gehad in Liberia. Op mijn verjaardag was ik tevens verantwoordelijk voor het eten, dus ik heb een heerlijke Molukse maaltijd bereid met mijn kook-team: nasi goreng! En we hadden daarna een verjaardagscake met chocola. Het was echt een hele geslaagde dag!

Sorry dat ik al een hele lange tijd niets van me heb laten horen, maar ik had niet veel tijd om naar het internet-café te gaan.
Ik ben gisteren terug gekomen van Debriefing-week (Evaluatie en Transition na Outreach). Vorige week zondag namen we afscheid van de mensen in New Georgia. We gingen naar de kerk en werden gezegend door de plaatselijke gemeente United Methodist Church. Was een lange, maar fijne kerkdienst.

Er is nu echt een einde gekomen aan twee maanden Outreach in New Georgia.
Onze groep van 31 mensen was opgedeeld in 3 verschillende project-teams: School-team, Orphanage-team (weeshuis Mama Kennedy) en Think-team (opvangtehuis voor vrouwen).
Ik was ingedeeld in het School-team en heb de afgelopen maanden gewerkt in de Christiana Bedell Elementary School (basisschool). Ik heb geholpen in Grade 1 (kinderen in de leeftijd van 6 - 8 jr). Ik heb tutoring gedaan voor de kinderen die moeite hebben met lezen. Daarnaast hebben we met ons team decoraties opgehangen in de school. We hebben voorlichting gegeven over handenwassen/hygiene, HIV/AIDS en het belang van educatie. En een van onze teamleden had een school-koor opgestart. De vrijdag voordat we vertrokken, werden de gedecoreerde schoollokalen gepresenteerd aan de ouders en het school-koor zong 4 liedjes.

Verder hebben we op het terrein van het weeshuis een openlucht-evenement georganiseerd voor de plaatselijke bevolking. We hadden onze vrienden en gastgezinnen uit New Georgia uitgenodigd voor dit evenement. Een aantal teamleden vertelde wat we de afgelopen twee maanden hadden gedaan in New Georgia. In het weeshuis had ons team een Vakantie Bijbel School georganiseerd en het Think-team had bijbelstudies gedaan in het opvangtehuis voor vrouwen. Daarnaast had een van onze groepsleden een Nightschool (Avondschool) opgestart voor volwassenen (vanaf 16 jaar) die vanwege de oorlog niet de mogelijkheid hadden gehad om de basisschool te voltooien. Verder werden er sketches opgevoerd en korte anekdotes verteld. Zo vertelde ik over de verschillende Liberiaanse liedjes die we de afgelopen maanden hebben geleerd. Elke ochtend werden we om 6 uur opgewekt door onze buren die hun ‘morning devotions’ hielden. Ze beginnen elke ochtend met gebed en worship. Een van onze favoriete liedjes is ‘Goodmorning Jesus’ ;-). Daarnaast hebben ze een zogenaamde ‘Rain-song’. Aangezien we ons nu in het droge seizoen bevinden, is regen een aangename bijkomstigheid. Gedurende ons verblijf heeft het tenminste twee keer geregend in New Georgia, iets wat maar zeer zelden voorkomt. Was echt een verademing! Het refrein van de Rain-song was erg toepasselijk: ‘I ask Jesus to send us more rain, until we are filled with a lot of rain’. Verder zongen we een van de vrolijke liedjes die ze in de kerk zingen. Het publiek zong mee en een van de jongens van het weeshuis speelde mee op de djembe.
Het openlucht-evenment was een groot succes met een opkomst van 50 kinderen en meer dan 50 volwassenen. We wilden tijdens dit evenement onze dank uitspreken aan de bevolking van New Georgia en bovenal onze dank aan God. We eindigden het evenement met een dans op het worship-lied ´How Great is our God’.

Ik kan echt terugkijken op een geweldige tijd in New Georgia. In het begin was het lastig, omdat niet helemaal duidelijk was wat onze werkzaamheden zouden zijn op de school. Maar dat is uiteindelijk goed gekomen en we hebben het goed kunnen afsluiten.
Gisteren hebben we afscheid van elkaar genomen. Drie van onze teamleden zijn naar Kenia om nog twee maanden ontwikkelingswerk te doen op een basisschool, een aantal is naar huis (Amerika of Europa) en 10 mensen (waaronder Heather en ik) zijn terug op het schip. Ik heb vandaag alles uitgepakt en ben nu eindelijk een beetje gesetteld. Ik zal aankomende maandag beginnen met werken in de eetzaal als dining room steward (serveren van eten voor de crew-leden). Het is echt wennen hier op het schip. Het is erg koud, vergeleken met New Georgia ;-). De airconditioning werkt erg goed hier!

Binnenkort zal ik foto’s op mijn site zetten!

Liefs uit Liberia,
Lydia

  • 04 Maart 2006 - 14:30

    Mama:

    Hoi lieve Lydia,
    Welkom aan boord van de Anastasis. Ik hoop dat je een fijne periode zult hebben op het schip.
    De outreach zal diepe indrukken achterlaten. Je hebt samen met de andere segueleden een steentje mogen bijdragen aan de wederopbouw van de gemeenschap.Onze dank voor jouw inzet voor de mensen in Liberia. We realiseren ons maar half hoe belangrijk het is om belangenloos de mensen op weg te helpen naar zelfstandigheid.
    We zien er naar uit dat je weer bij ons bent in Nederland.
    liefs,

  • 04 Maart 2006 - 22:02

    Oewa Lena:

    hoi Lydia, het is heel goed weer van je te horen/lezen. Wij zijn benieuwd naar je foto's en hopen je gauw in nederland te kunnen zien. take care:)

  • 05 Maart 2006 - 11:59

    Tante Henie:

    Hoi Idi,
    Leuk weer jouw belevenissen te kunnen lezen na zo'n lange tijd van email-stilte.Ik ben benieuwd naar je foto's.Heb ik het goed begrepen dat je nu nog 3 maanden op het schip gaat werken? In ieder geval missen we je en we hopen je snel weer terug te zien.Pas goed op je zelf, groetjes en cium manis2 van ons allemaal.

  • 12 Maart 2006 - 21:01

    Els:

    Hee Lydia!!
    Goed te horen dat je New Georgia hebt overleefd!! Ik heb al een paar keer de neiging gehad je ouders te bellen om te vragen hoe het met je ging, maar gelukkig is alles ok. Als ik het zo lees, heb je heel wat mee gemaakt! Ik ben erg benieuwd naar je live-verslagen en foto's. Met mij gaat het prima. Wel erg druk, maar mijn stage is helemaal top!! Jammergenoeg moet ik alweer naar een volgende stageplek gaan uitkijken. Veel plezier op het schip!! We mailen, liefs Els

  • 28 Maart 2006 - 10:11

    Winny:

    Hi Ly,

    Terug op schip, en dat weer na alle indrukken van de outreach. Dat zal best wel weer even wennen zijn. Maar in ieder geval heel veel plezier gewenst voor het volgende deel van je reis. Ik hoop je snel weer een keer te zien als je weer terug bent. Groeten Winny

  • 12 April 2006 - 18:01

    Marjan Reilink:

    Dag Lydia,

    Leuk om weer iets van je te lezen! Zo te lezen heb je een hele bijzondere en mooie tijd gehad. Hoe lang blijf je nog op de Anastatis?

    groetjes Marjan

  • 17 April 2006 - 19:14

    Oom George:

    Hoi Lydia,

    Ik heb met bewondering naar je site gekeken en heb respect voor wat je aan het doen bent en gedaan had.
    Het zal wel een ervaring zijn om zolang van huis te gaan en om dit te mogen meemaken.
    Ik hoop dat deze ervaringen je leven mag verrijken. Maar dat zal ook wel. Daar twijfel ik niet aan.
    Moge God je bijstaan in alles bij wat je doet.

    Groetjes,
    Oom George Tonikoe

  • 19 Mei 2006 - 08:38

    Conchita Rietveld_Tonikoe:

    Het lijkt allemaal vanzelfsprekend dat je er moet zijn voor je medemens, maar in de praktijk loopt dat vaak toch anders en blijft het bij theoretische plannen.
    Maar na jou korte verslag te hebben gelezen, bestaan er gelukkig nog mensen zoals jij, die hun energie en liefde storten op mensen die echt hulp nodig hebben. En er ook voor gaan.
    Mijn welgemeende respect voor wat jij al hebt gedaan voor je medemens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lydia
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 53590

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: