Liberia! - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Lydia Taihuttu - WaarBenJij.nu Liberia! - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Lydia Taihuttu - WaarBenJij.nu

Liberia!

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

14 November 2005 | Liberië, Monrovia

Vrijdag 28 oktober – Aankomst Anastasis in Liberia
We werden verwelkomd door de plaatselijke bevolking tijdens een kleurrijke en muzikale welkomst-ceremonie. De Liberianen zijn erg blij met onze komst.

Zaterdag 29 oktober – Eerste dag Liberia: Indrukwekkend!
Ik liep met een groep Segue-studenten en crew-leden naar de binnenstad van Monrovia. Gaten in de wegen, straatverkopers, vervallen huizen, vervuilde straten. Ongelooflijk om nu met eigen ogen te zien, hoe verwoest dit land is door 14 jaar burgeroorlog. Ik voelde me nogal opgelaten, toen ik door de straten van Monrovia liep. Ik had mijn digitale camera meegenomen, maar wilde geen foto’s maken. Ik voelde me net een ramptoerist. Op bijna elke hoek van de straat een uitkijkpost van de UNMIL. Kinderen op straat met hun koopwaar: zakjes water, snoepjes, tassen, schoenen. De straat is hun supermarkt of marktplaats, het is maar hoe je het bekijkt. Druk verkeer op de weg. Veel auto’s met deuken en kapotte ramen. Mijn eerste dag in Liberia; erg indrukwekkend.

Zondag 30 oktober –Swingende Afrikaanse kerkdienst!
Ik ging samen met Emmanuel, Greenfield, Heather en Yeung naar de kerk. We waren natuurlijk veel te vroeg aanwezig. Als de kerk om half 11 begint, betekent het dat de mensen om dit tijdstip binnen komen druppelen. De kerk is pas vol om kwart over 11 ;-). De dienst ging swingend van start, het koor kwam al zingend de kerk binnenlopen. De dienst duurde uiteindelijk meer dan 2 uur, maar we verveelden ons geen moment. Er werd veel gezongen en zelfs gedanst. Als West-Afrikanen hun offergave doen, dan dansen ze naar voren waar de offerandemandjes zijn. De vreugde die de Liberianen hebben, ondanks de staat waarin hun land zich bevind, is indrukwekkend. Ze putten zoveel hoop uit hun geloof. Echt gaaf om te zien!

Zaterdag 5 november – Screening-dag
Alles was goed gepland voor de screening van mensen die geopereerd zouden worden aan boord van de Anastasis. In de aanloop naar de verkiezingen volgende week was er echter een kink in de kabel: rellen rondom het ziekenhuis waar de screening plaats zou vinden. Dit betekende dat er extra goed opgelet moest worden door de security-mensen van de Anastasis en de UNMIL-soldaten. Achteraf bleek het gelukkig rustiger te zijn, dan van tevoren verwacht werd. Het medisch personeel had de belangrijke taak om de mensen te screenen en in te plannen voor een operatie aan boord van de Anastasis. Veel crew-leden van de Anastasis hielpen mee als vrijwilligers om de dag zo soepel mogelijk te laten verlopen. We speelden met de kinderen terwijl ze in de hal aan het wachten waren, er werd water geserveerd aan de mensen, er werden sketches opgevoerd en er werd muziek gemaakt om de wachtende mensen te ‘entertainen’. Ik begeleide de mensen die buiten in de rij stonden naar de wachtruimte. De mensen kwamen voor een operatie van een tumor, een hazenlip, een oog-operatie, etc. (zie www.mercyships.org voor meer info!).
Het was fijn om met z’n allen betrokken te zijn bij deze screening-dag. Ik was blij dat ik mijn bijdrage kon leveren aan een goed verloop van de screening.

Maandag 14 november – Nog twee weken!
De dagen na de verkiezing waren er rellen; we mochten niet van boord omdat het in de binnenstad te gevaarlijk zou zijn. De rust is nu gelukkig weder gekeerd; Ellen Johnson-Sirleaf is de nieuwe president van Liberia. Zij heeft de belangrijke taak om dit land weer op te bouwen.
Nog twee weken en dan word ik samen met de andere Segue-studenten uitgezonden naar New Georgia. Deze week hebben we een spreker uit Nigeria, die ons meer leert over de West-Afrikaanse tradities en gebruiken. Volgende week zal in het teken staan van onze voorbereiding op de Cross Cultural –fase in New Georgia, een gemeenschap in Monrovia. Vanaf 26 november begint deze Cross Cultural –fase, ik zal samen met Emily 3 weken bij een Liberiaanse familie in huis wonen. We zullen het alledaagse leven van de Liberianen ervaren. Ik kijk er erg naar uit! Daarna ben ik van 18 t/m 25 december terug op het schip om Kerst te vieren. En vanaf 26 december t/m 2 maart ga ik weer naar New Georgia, om te werken bij een van de projecten (weeshuis of opvanghuis voor vrouwen). Ik houd jullie op de hoogte ;-)!

Greetz, Lydia

P.S. Tijdens de 10-daagse vaartocht van Cape Town naar Liberia, had ik de unieke mogelijkheid om te zwemmen in ‘the middle of the ocean’. Echt super! Het water was heerlijk warm. De dag ervoor hadden we de evenaar gepasseerd, ook echt bijzonder. We hebben wel 10 minuten lang op de evenaar gevaren ;-). En dat moest natuurlijk gevierd worden! Er werd een zogenaamde ‘Equator-party’ gehouden met een barbecue, line-dancing (lekker Amerikaans) en spelletjes.

  • 14 November 2005 - 20:57

    Mama:

    Lieve Lydia
    Zo te zien (foto's) geniet je van je verblijf op de Anastasis en doe je veel indrukken op. We beginnen aardig te wennen aan het idee dat je pas eind juni terugkomt.We bljven met elkaar in contact zo lang het nog mogelijk is.
    selamat dan cium manis2 dari katong semua

  • 15 November 2005 - 11:55

    Tirza:

    Hoi Lydia,

    Wat een gaaf welkom van het Liberiaanse volk!!
    Ook gaaf dat je nou zo'n echt black gospel choir heb zien en horen zingen.
    Zo te zien heb je het heel erg naar je zin en maak je veel mee. En je gaat al bijna echt aan de slag daar, echt een mooie uitdaging!

    We (zanggroep Faithful) mogen zingen bij 53 jaar Gim viering! En ik heb ook bijna mijn optreden met de jazz-band.

    God bless you! Ik weet zeker dat Hij altijd bij je is, ook daar in Liberia en dat Hij jouw en alle crew -en studenten leden beschermt tegen alle gevaren.

    Ik denk aan je in mijn gebeden.

    Veel liefs Tirza

  • 16 November 2005 - 20:00

    Debo:

    hi2 lydia,

    Ik hoop dat alles goed gaat met je, zo te lezen heb je echt veel meegemaakt. Ik wens je een fijne tijd wanneer je een paar weken gaat verblijven bij het afrikaanse gezin. Die foto's zijn ook echt gaaf:)! Leuk joh dat je in de oceaan heb gezwommen echt heel mooi blauw water;)
    Gods zegen
    heel veel kusjes
    je zusje Debo

  • 18 November 2005 - 19:36

    Tante Hennie:

    Hallo Lydia,
    Leuk weer iets van jouw te horen en te zien dat het goed met je gaat.Ik had begrepen dat er geen contact meer met je zou zijn als je in Liberia zit.En zeker even wennen dat je later terug komt dan gepland.Lieve Lydia zolang het nog kan lezen we graag jou berichtjes,we bidden voor je en pas goed op je zelf.Liefs tante hennie en crew

  • 21 November 2005 - 11:46

    Shier:

    Hoi Ly!

    Zo te lezen weet jij daar prima het nuttige met het aangename te combineren, zo hoort het ook!
    Wel een hele omslag lijkt me, van Cape Town naar Liberia (uitgaande van wat ik ervan op tv heb gezien)
    Uit de reacties kan ik opmaken dat je hebt besloten om wat langer in Afrika te blijven? (komt me ergens bekend voor...;-))
    He geniet van je tijd daar en doe aub voorzichtig, ik hoop dat de situatie daar wat gekalmeerd is. Super van je dat je je zo inzet voor de organisatie, ik ben trots op je! xxx

  • 27 November 2005 - 22:57

    Deborah (leatemia):

    Heey lydia..
    Alles goed met je daar in the middle of nowhere?? Ik had je pagina van je zusjes gehad.. Je hebt het wel naar je zin he, zo te lezen uit je berichten.. En egt leuke en mooie foto's man... en dat je dat durft man ff in de oceaan zwemmen 10.000 kilometers van de kust vandaan.. zou ik egt ni durven haha.. Majah wel weer een hele mooie ervaring erbij net als dat je daar naar de kerk gaat etc... gewoon egt alles eigenlijk.. Nou geniet er maar van want voor je het weet ben juh je alweer terug in Nederland en kan je weer gezellig met ons zingen in de kerk.. In Vaassen was het wel goed gegaan met zingen trouwens en het was ook gezellig.. Eerlijk gezegd dacht ik dat t niks zou worden.. Ook omdat jy er ni was wantuhh met jou erbij is het tog wel beter maarre tog was t wel goed gegaan gelukkig haha.. Niet dat ik te min denk over ons maar tog haha.. Nou in ieder geval nog een fijne tijd daar en ik zie je volgend jaar wel weer..

  • 27 November 2005 - 23:04

    Deborah L Nog Een Keer:

    Ik dacht net dat ik al je foto's had gezien maarre dat was alleen van Liberia maarre stoere foto's man die andere egt man serieus.. Die walvissen en pinguins zo leukk! ennuh jullie super hoog op de bergen.. egt stoer man.. En die bavianen.. Jahjah je ouders en je zusjes zijn je komen opzoeken hahah geintje.. nee maar egt leuk man.. Nou uhh nog een keer de groeten ennuh doe voorzichtig ok ... KUS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lydia
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 53585

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: