Bye bye Cape Town, Liberia here we come! - Reisverslag uit Luanda, Angola van Lydia Taihuttu - WaarBenJij.nu Bye bye Cape Town, Liberia here we come! - Reisverslag uit Luanda, Angola van Lydia Taihuttu - WaarBenJij.nu

Bye bye Cape Town, Liberia here we come!

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

25 Oktober 2005 | Angola, Luanda

Ik ben nu ergens middenin de Atlantische Oceaan, 4 dagen verwijderd van onze eindbestemming Liberia.
Cape Town was geweldig! Ik heb er echt van genoten. Ik ben nog naar het zuidelijkste punt geweest, Cape Point. Prachtig uitzicht! Onderweg nog langs het pinguïnstrand geweest (echt apart, pinguins op het strand ?!) :-). De pinguïns waren op een armlengte afstand van me. Het was een mooie dag en een uitstekend tijdstip om dieren te zien. We kwamen een groep bavianen tegen; een paar hadden een wel heel apart rood achterwerk :-). En tot ons aller genoegen zagen we ook nog een walvis, althans een deel daarvan: een vin, een andere vin, en….nog een andere vin.

Het was gaaf in Cape Town, maar ik ben echt blij dat we nu onderweg zijn naar Liberia. Waar het echte werk gaat beginnen! Ik kijk erg uit naar een nieuwe uitdaging, maar weet ook dat het niet gemakkelijk zal zijn. De luxe van Cape Town staat in sterk contrast met de armoede in Liberia. De 10 dagen die we onderweg zijn van Zuid-Afrika naar Liberia is een periode van ‘transition’, voorbereiding en reflectie. We zijn zo ontzettend gezegend in Nederland; stromend water en elektriciteit zijn voor ons de normaalste zaak van de wereld. In Liberia hebben de mensen al 14 jaar lang geen toegang tot deze faciliteiten.

Deze week hebben we elke ochtend een briefing ter voorbereiding voor ons werk in Liberia. De video-beelden en foto’s zijn erg confronterend. De littekens van de oorlog zijn zichtbaar als je de beelden ziet van de vervallen huizen, de refugee-camps, maar ook de gezichten en de lichamen van de Liberianen. De mensen zijn lichamelijk en geestelijk slachtoffer van de oorlog. De helft van de populatie is jonger dan 14 jaar. Deze kinderen zijn geboren en opgegroeid in een oorlogsituatie. Echt onvoorstelbaar.

Het werk van Mercy Ships (Anastasis) in Liberia is zeer divers. De helft van de crew aan boord van de Anastasis is vorig jaar al in Liberia geweest en heeft een begin gemaakt met de diverse projecten. Op dit moment is de medische afdeling bezig om zich voor te bereiden op de operaties die op het schip worden uitgevoerd. We hebben aan boord operatie-kamers, een CT-scan, ziekenhuisbedden en een tandartskliniek. Daarnaast hebben we een afdeling die verantwoordelijk is voor ontwikkelingsprojecten, zoals watervoorziening en de bouw van scholen, etc. Dit zijn de zgn. Community Development Service Projects. Een andere afdeling is verantwoordelijk voor AIDS-, hygiëne-voorlichting, etc. Verder hebben we de afdeling Church Empowerment, die verantwoordelijk is voor het ondersteunen van de kerken in Liberia. Belangrijk voor alle projecten is dat er mensen in Liberia getraind worden, zodat wanneer de Anastasis in juni Liberia verlaat, de werkzaamheden voort worden gezet.
Het doel van Mercy Ships is om hoop en genezing te brengen. Het motto voor deze Outreach in Liberia is: ‘Rebuilding Hope’. Liberia heeft op dit moment alle hulp nodig om het land weer op te bouwen. De mensen hebben tijdens de 14 jaar burgeroorlog veel geleden en zien uit naar een hoopvolle toekomst.

Ik ben zo ontzettend dankbaar dat ik deel uit mag maken van het werk van Mercy Ships. Alle crew-leden aan boord van de Anastasis zijn vrijwilligers, mensen die hun land, familie, vrienden en werk hebben achtergelaten om voor een aantal weken, maanden of jaren in dienst te staan van mensen in nood.
Ik weet nog niet precies wat mijn werkzaamheden zullen zijn tijdens de Outreach. Er zijn verschillende projecten waar de Segue-studenten voor ingezet worden: een weeshuis voor kinderen die hun ouders verloren hebben tijdens de oorlog, een opvangtehuis voor vrouwen die slachtoffer zijn van de oorlog, etc. Het kleine beetje werk dat ik zal doen, kan net dat sprankje hoop geven dat de mensen nodig hebben. De mensen in Liberia zijn het meer dan waard, omdat God hen waardevol vind. Alleen vanuit mijn geloof kan ik dit werk doen.

God bless!

Greetz,
Lydia

  • 26 Oktober 2005 - 07:33

    Francisco:

    Hoi Lydia,
    Het werken in Liberia gaat bijna beginnen, ongelooflijk hoe snel het allemaal gaat. Het is inderdaad niet best dat zoveel mensen (kinderen) slachtoffer zijn geworden van de oorlog. Tja, de mensen die in Nederland wonen mogen zeker niet klagen, want ze hebben het hier goed. Wauw wat mooie foto's. Haha zeker gek om pinguins te zien op het strand. Goh dat moet gigantisch groot zijn een walvis en de bavianen hebben zeker geen mooie kont. Mooie zonsondergang in the middle of the ocean. Lydia ik wens je heel veel succes met het werken in Liberia en ik hoop dat je kunt gaan beteken voor de mensen in Liberia.
    Groeten Francisco

  • 26 Oktober 2005 - 07:37

    Francisco:

    en ik hoop dat je veel kunt gaan betekenen voor de mensen in Liberia.
    Groeten Francisco

  • 26 Oktober 2005 - 10:19

    Oewa Lena:

    Geweldige foto's! Ik zou zo weer naar Zuidafrika willen gaan en dan naar Kaapstad. Lijkt me fantastisch om die enorme walvissen te zien zwemmen in dat grote oceaan. Wie weet kom ik er toch wel een keer?
    Ik ben benieuwd hoe het verder gaat en wacht met spanning je volgende verhaal af. Heel veel succes met deze geweldige uitdaging!

  • 26 Oktober 2005 - 14:00

    Mama:

    Hoi lieverd,
    Goed om even een paar dagen op zee te zijn. Je voorbereiden op dat wat komen gaat.Fijn dat je deel mag uitmaken van dat werk in Liberia. Een goede tijd toegewenst, ik mail/ bel je nog wel!
    Prachtige foto's overigens,lijkt me fantastisch om dat zo van dichtbij te mogen meemaken.
    Veel liefs en kusjes van ons allemaal!

  • 26 Oktober 2005 - 15:25

    Deborah:

    hey2 Lydia,

    O echt geweldig hoor om te lezen wat je allemaal meemaakt. En spannend voor wat je straks allemaal tegenkomt en gaat doen in Liberia. Die foto's zijn ook geweldig:)
    Ik wens je veel plezier toe en dat het een leerzame periode zal zijn voor je ... weer een nieuwe ervaring hihi ;)
    luv ya je zusje Debo
    God Bless U Girl!!

  • 26 Oktober 2005 - 18:27

    Henk En Birgit:

    Hoi Lydia, leuk om even weer wat van je te horen en zien! Prachtige foto's.. Het moet een geweldige mooie ervaring zijn om op deze manier, met deze mensen te mogen varen over die uitgestrekte oceaan. En dan te weten dat je binnenkort een stukje hoogwaardig gereedschap mag zijn in Jezus Zijn naam door de Heilige Geest in Gods hand. Dat je het licht van Jezus mag laten schijnen door jou heen naar de mensen die je zult ontmoeten in dat land waar ze al zolang onder het duistere en zware juk van de oorlog gebukt gaan. Dat de mensen de liefde van Jezus mogen gaan ervaren. Heel veel sterkte en zegen en weet dat wij elke dag voor jou bidden. Groet Henk en Birgit

  • 26 Oktober 2005 - 19:02

    Efraim:

    eej Lydia,
    Wat heb jij veel dieren gezien onderweg. Het is vooral grappig dat je pinguins hebt gezien op het strand en dan nog die leuke foto's van de bavianen langs de weg. Zo jij hebt veel wilde dieren gezien!
    Wij zijn zeker bevoorrecht dat wij een lux leven leiden als je zo kijkt. Want je vertelt dat de armoede steeds erger wordt en dat binnen tien dagen. Dat dat zo erg is! Maar gelukkig zijn er projecten als het werk van de Mercy Ships! Nou veel suc6 met je werk daar en ik lees je volgende berichten wel. Je krijgt de groeten van iedereen hier in Breda!!...

    Je neefje Efraim.

  • 27 Oktober 2005 - 18:58

    Tante Hennie:

    Hallo Lydia,
    Het is toch weer fijn om een berichtje van jouw te lezen en weer te mogen genieten van jouw prachtige foto's.Je staat natuurlijke te popelen om met het echte werk te beginnen, binnenkort is het zover.Ik denk dat het best wel zwaar is om al die ellende te moeten aanschouwen ik vrees zelfs voor de foto's die je nu misschien gaat maken van de mensen in Liberia.Wij bidden en wensen jou heel veel kracht,zegen en steun toe.Dikke kussen van ons allemaal en pas goed op je zelf.
    groetjes tante Hennie

  • 30 Oktober 2005 - 08:20

    Oom Coen En Tante Simone:

    Lydia,
    Geweldig en spannend om te lezen en te zien hoe het je daar vergaat! Omdat Liberia nu wat actueler is denken we vaak aan jou als we de beelden van dat land zien.
    Nu het allemaal echt gaat gebeuren en je geconfronteerd wordt met een werkelijkheid die wij alleen maar van de tv kennen: ga er voor maar wees voorzichtig!

    Mijn moeder dankt je nog voor de kaart.
    We denken aan je,

    Oom Coen en Tante Simone

  • 06 November 2005 - 20:32

    Mama:

    Hoi Lyd,
    ik zit momenteel in

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lydia
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 53586

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: