Cape Town Trip - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lydia Taihuttu - WaarBenJij.nu Cape Town Trip - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lydia Taihuttu - WaarBenJij.nu

Cape Town Trip

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

11 September 2005 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Op woensdag 7 september vertrokken we vanuit East-London naar Cape Town. Voor de zekerheid nam ik een pilletje tegen zeeziekte. De oceaan was redelijk wild. Even wennen om je voort te bewegen in een varend schip. Trap op gaat heel moeizaam, trap af daarentegen heel snel. En in de gang waggel je van de ene kant naar de andere kant. Slapen ging erg goed, de beweging van het schip wiegt je als het ware in slaap ;-).
De volgende dag geen pilletje ingenomen, omdat ik er zo slaperig van werd. Voelde me een stuk beter en geen last van zeeziekte.

Op vrijdag 9 september kwamen we aan in Cape Town. Het schip werd aangemeerd vlakbij een winkelcentrum, V&A Waterfront. Echt een perfecte plek! We werden verwelkomd door een brass-band en de vertegenwoordiger van Mercy Ships Zuid-Afrika. Vandaag werden gasten/familie van de Mercy Ship crew rondgeleid door het schip. Op zaterdag werden de eerste rondleidingen gedaan voor de bewoners van Cape Town en de toeristen. Dit was het begin van de Public Relations-fase in Cape Town, die uiteindelijk 3 weken zal duren. Veel mensen waren benieuwd naar Mercy Ships en de Anastasis en konden voor een kleine vergoeding een kijkje nemen op het schip. Wij besloten om met een groep Segue-studenten (mensen die dezelfde cursus volgen als ik) een bustrip te doen door Cape Town. Veel gezien van de omgeving en op het strand lekker gerelaxed. Ik heb echt een vakantiegevoel hier. Het weer is hier heerlijk en de omgeving is adembenemend. We vermaken ons prima hier!

Vandaag ben ik naar de kerk geweest. We werden uitgenodigd door een man van het media-team, dat met de Anastasis heeft meegereisd van East-London naar Cape Town. Ze waren bezig om een televisie-aflevering te maken over het werk van Mercy Ships voor een christelijke zender in Zuid-Afrika. De kerkdienst was erg mooi. We voelden ons erg welkom in de gemeente Kaleidoscope. Johnny en Beth Cooks, een echtpaar dat 10 jaar werkt voor Mercy Ships, getuigde in de dienst van hun ervaringen in Liberia en Sierra Leone. Na de dienst werden we uitgenodigd voor een rondtour langs de kust van Cape Town. Met twee minibusjes en 4 auto’s werden we door een aantal gemeenteleden getrakteerd op een mooie tour. We voelden ons erg gezegend en genoten erg van het mooie uitzicht. Onderweg kwamen we nog een groep bavianen tegen. Een baviaan besloot dat het dak van een van de auto’s een mooie plek was om uit te rusten en bleef daar dus een aantal minuten zitten. Ontzettend grappig of ‘hilarious’ zoals de Amerikanen zeggen :-).

Onze tijd hier in Cape Town gebruiken we om te genieten en om ons klaar te maken voor de Outreach in Liberia. Dat gaat nog heel heftig worden. Nu zijn we druk met het lezen van de bijbel, christelijke (missionaris) boeken en morgen begint onze eerste serie van colleges door speciale gastsprekers. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: Faith Foundations (Kingdom Dynamics, Character, Attributes of God, Biblical Basis for Missions and Prayer), Life Together, Developing Giftedness & Life Strategies, Transformation and the Poor and the Needy, Cross Cultural Communication, The Old Testament Template for the Nations, Sharing Faith in the context of West African World View. Wordt echt heel erg interessant. Ik heb er veel zin in. Daarnaast zal ik 3 dagen (4 uur) werkzaamheden verrichten op het schip; ik ben geplaatst op de administratie-afdeling van het Segue-kantoor.

Op 18 oktober zullen we uit Cape Town vertrekken naar Liberia. We komen daar op 28 oktober aan en zullen beginnen aan onze Cross Cultural-fase. We zullen 22 dagen lang bij een gezin in Liberia wonen, om kennis te maken met hun cultuur en hun taal te leren. Er zijn veel verschillende talen in Liberia, dus het kan zijn dat het gezin waar ik verblijf een andere ‘taal’spreekt dan het gezin waar een andere Segue-student verblijft. In Liberia hebben ze geen elektriciteit en halen ze water bij de put. Het zal dus echt ‘back to basics’ worden. Na de Cross Cultural begint de Outreach, het ontwikkelingswerk. Er zijn verschillende projecten waar we aan mee kunnen werken. Zo is er een tehuis waar kinderen wonen die (een van) hun ouders verloren hebben in de burgeroorlog. Hier zullen we helpen om het tehuis op te knappen en allerlei activiteiten met de kinderen te ondernemen. Verder is er een opvanghuis voor vrouwen die slachtoffer zijn van de oorlog, ze zijn (seksueel) mishandeld of soldaat geweest tijdens de oorlog. Het zal geen gemakkelijke tijd worden, de realiteit in Liberia is erg hard. Ik zal ook niet veel (of bijna geen) contact hebben met familie en vrienden in Nederland. Nu ik nog in Cape Town ben, kan ik iedereen nog op de hoogte houden van mijn belevenissen, maar als ik in Liberia ben zal dat dus een stuk moeilijker worden. Tot die tijd geniet ik van alle mooie dingen hier in Cape Town, zodat ik mezelf kan voorbereiden voor mijn missie in Liberia!

Greetz,
Lydia

  • 11 September 2005 - 19:37

    Lydia Besar:

    Lieve Idi,

    Zo te zien is het daar prachtig vooral de gebergte van de 7 apostelen gigantisch. Je hebt ook wel leuke "medestudenten"en je kamergenoot is ook een leuke meid op het eerste gezicht.Hoop dat jullie het goed met elkaar kunnen vinden. Zonder stromend water uit de kraan en electriciteit zal wel even wennen zijn, wel een goede oefening voor misschien een volgend missie op de Molukken. Nou veel succes verder bij de fam. in Liberia. Tot mails nu het nog kan. dikke zoenen van tante Lydia

  • 11 September 2005 - 20:03

    Oom Freddy:

    hoi idi...goed dat je dit allemaal doet. Je hebt dit allemaal als doel om je medemens te helpen en zo je christen zijn op deze manier tot uiting te brengen. Oom freddy is echt trots op je en weet...niet hopen...maar weten, dat jij je doel niet zal missen...pas goed op jezelf en vertrouw op de Heer...doeiiii

  • 11 September 2005 - 20:50

    Mama:

    Lieve Lyd
    Mooie foto's, ben ik toch nog een beetje bij je. Hoe doe ik het nu met de kinder-uitspraken voor de site van Kades Barnea?Ik mail je alle uitspraken door. Fijne tijd en Gods zegen. Gisteren hebben we een fijne Praise avond gehad. De opkomst was groot, ongeveer 1000 man.
    Geniet er nu nog lekker van. Straks is het hard werken en afzien. Veel liefs.

  • 12 September 2005 - 13:51

    Debo:

    hi2 lydia,
    leuk om weer wat over je te lezen wat je allemaal meemaakt in Africa. die foto's zijn ook mooi echt een mooie omgeving waar je zit. ik ben blij :) dat het goed gaat met je en dat je het naar je zin hebt. Echt geweldig dat je een paar dagen gaat verblijven in een echt afrikaans gezin dan leer je echt de cultuur kennen en hoe ze daaro leven. Leuk! Verder wens ik je Gods zegen en kracht toe voor de komende periode dat je daar verblijft. Luv ya debster!

  • 12 September 2005 - 14:44

    Talia:

    Hee Lydia!
    Beetje late reactie, maar kende je site niet. Ook had ik je helaas niet meer gezien voor je wegging. Maar alsnog wil ik je veel plezier wensen, bij alles wat je doet. Ik hoop dat je veel leert en kan genieten van alles, maar zo te zien gaat d at wel lukken.
    Veel liefs en groeten uit Maastricht

  • 12 September 2005 - 21:29

    Ab:

    Hoi Lydia

    Ik zie dat je het heel erg naar je zin hebt. Kaapstad is wel een te gekke stad hè. Geniet er nog maar lekker van, want straks gaat het los.

    Groetjes

  • 13 September 2005 - 09:53

    Oewa Lena:

    Voordat wij op vakantie gaan een berichtje vanuit nederland: wij hebben er écht zin in, net zoals jij zo te zien/te lezen:). Ben blij te horen dat je geen last heb van de oceaan, want het lijkt me wel vervelend als je last heb van zeeziekte terwijl je op een boot zit;). Wij volgen je op de voet, jammer dat het na 18 oktober niet meer gaat; nou je moet het maar goed bijhouden, dan hebben we lekker veel te lezen wanneer je daarna weer online bent. Heel veel succes daar en hopelijk geniet je van het werken en leven op de boot én het werken straks in Liberia. Sto kaló oftewel adío oftewel amatoooo.
    ps. na al dat engels kan beetje grieks en maleis er ook wel bij;)volgende keer doen we het helemaal in het maleis, want je moet wel bij blijven;)
    tot laters

  • 13 September 2005 - 10:28

    Francisco:

    Heee Kapitein Ly,

    Zo, jij maakt echt veel dingen mee, echt gaaf. Ik ben blij dat je geniet en een enorme leuke tijd hebt. Straks heel veel suc6 bij de fam. in Liberia. Dat zal wel even wennen zijn back to basics. Ik heb veel vertrouwen in jou, dus dat komt wel goed.
    Heel veel suc6 met je missie in Liberia Ly.
    Groeten en dikke knuf Francisco

  • 13 September 2005 - 13:51

    Els:

    Hey Lydia!
    Sorry dat ik nog niet eerder heb gemaild, ik dacht dat ik een waarschuwing op mijn hotmail zou krijgen als je een bericht had geplaatst (dat was bij Hilde zo). Fijn te horen dat alles goed met je gaat en je het naar je zin hebt. Wat een gave foto's heb je al gemaakt! Geniet er nog even van he, voordat je naar Liberia afreist! Liberia zal trouwens ook wel een geweldige ervaring worden. Ik ga je website nu regelmatig in de gaten houden en kijk al uit naar een volgend berichtje! Have fun!
    Liefs Els

  • 13 September 2005 - 20:59

    Lenny The Best:

    wat een indrukken idy geweldig het is fijn om zo te lezen waar je mee bezig bent nu krijg je ook een indruk wat het werk inhoudt

  • 16 September 2005 - 15:08

    Papa:

    Hoy Idy,
    Vandaag pas mijn reactie.
    Schandalig he. Geniet maar van de periode daar in Cape Town met de colleges (veel vakken trouwens) en het werk op de boot. Op google earth heb ik ingezoomd op de haven van Cape Town, zodat ik een indruk heb van de omgeving, daar. Jouw auto is vandaag gemaakt en mama en ik hebben ermee Tirza opgehaald, die vandaag uit het ziekenhuis is ontslagen. Francisco heeft vandaag zijn eerste werkdag bij zijn nieuwe baan. Tot zo maar, Idy.
    Ik zou maar zeggen "Nothing is impossible, if you do it with God". Doe mijn groeten aan Emmanul.
    Greetz, papa.

  • 17 September 2005 - 18:44

    Efraïm:

    eej lydia,

    Nou je hebt wel erg veel gereisd met het schip. Helemaal van Londen naar Kaapstad. Maar gelukkig vind je het daar erg leuk op het schip. Het lijkt net of je daar op vakantie ben als ik zo je verhalen leest.
    En als je dan in Liberia bent nou dan ben je echt ver weg van al het luxe dat we gewend zijn. Maar alvast veel suc6 met je missie in Liberia!

    PS Grappige foto die baviaan op jullie auto...hahahha!!

  • 18 September 2005 - 18:42

    Shira:

    Hey Ly!

    Cool man, V&A is superrielekst. En aan de foto's te zien ook nog es mooi weer, mazzelaar! Leuk om je berichtjes te lezen. Back to Basic zal wel wennen zijn, maar wat een geweldige ervaring om mee te maken. Heel veel plezier en succes daarn en geniet ervan!
    xxx
    ps: probeer de chicken bites van News Cafe, die zijn baie lekker ;)

  • 19 September 2005 - 10:51

    Jan Stam:

    Hoi Lydia,

    Leuke foto's, kwa omgeving ben ik behoorlijk jaloers. Vermoedelijk zal Liberia en omgeving wel net zo mooi zijn (wat ik van de tv ken, tenminste), maar ja daar ga je het op een andere manier bezoeken.

    Hel veel kracht ensterkte toegewenst met je 'missie'

    Groetjes
    Jan Stam

  • 20 September 2005 - 07:11

    Tante Hennie:

    Als goed?Waar ben je nu?Het is heel leuk dat we jouw reis en ervaringen kunnen volgen via de website de foto's zijn heel mooi.En back to the basics is niet zo makkelijk,maar met jouw instelling en ervaring lukt het jouw zeker.Dikke zoen en tot mails

  • 20 September 2005 - 13:17

    Janneke Pol:

    Haai Lyd

    Wat prachtig zeg om de foto's te zien en je eerste belevenissen te lezen. Je zult een bijzondere tijd tegemoet gaan. Ik wens je Gods Zegen en Wijsheid daarbij. Dat hij jullie allemaal maar mag beschermen.
    Hier gaat alles z'n gangetje... weer druk met voorbereidingen voor de Doelen.

    Liefs Janneke

  • 26 September 2005 - 07:29

    Tante Hennie:

    Lieve Idi
    Hoe gaat het,heb je het druk?In welke fase zit je nu ,nog steeds in de public relation fase? Of is dat nu voorbij.Wat gaan jullie doen tussen de pr fase en het vertrek naar Liberia? We lezen het wel als je weer tijd hebt om in je dagboek te schrijven. Het is wel heel leuk dat we je op de voet kunnen volgen.Ani leest bijna elke dag jouw dagboek.Pas goed op je zelf,we zijn allemaal bij je.
    cium manis2 dari Anissa Joshua Ani George en tante Hennie

  • 26 Oktober 2005 - 20:22

    O. Matulessy:

    Hey Lydia.
    Ik probeer je te volgen en leef echt met je mee. Ik vind het geweldig wat jij en al de anderen doen. Het kan niet anders dan dat je daar een goed gevoel aan over houdt. dat je echt wat voor een ander van betekenis kunt zijn.
    Ik wens je heel veel sterkte en Gods zegen.
    Oom otto

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lydia
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 53584

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: