Sioh Maluku! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lydia Taihuttu - WaarBenJij.nu Sioh Maluku! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lydia Taihuttu - WaarBenJij.nu

Sioh Maluku!

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

28 Augustus 2006 | Indonesië, Batavia

Inmiddels ben ik alweer twee weken terug uit Indonesie. Ik had daar helaas geen beschikking over internet, vandaar dat ik mijn weblog niet heb kunnen updaten. Bij deze dan!

Jakarta
Op zaterdag 15 juli begon onze vliegreis naar Jakarta. We kwamen daar zondagavond 16 juli aan en verbleven in hotel Willtop in de buurt van mega winkelcentrum Mangga Dua.
Op maandag ging ik met oom Anies op bezoek bij OMF, een zendingsorganisatie in Indonesie. De meeste medewerkers van OMF zijn in Indonesie werkzaam als docent en doen daarnaast aan vriendschaps-evangelisatie onder moslims. In de toekomst zou ik graag met deze organisatie willen werken in Indonesie!
Na ons bezoek aan OMF gingen we op zoek naar tante Fien, die daar ergens in de buurt woonde. Dat was een hele belevenis! Met verbazing heb ik naar onze chauffeur gekeken die behendig de grote station waggon tussen alle smalle straatjes kon manoeuvreren. Na veel gevraag, kwamen we dan uiteindelijk bij het juiste huis. Gelukkig was tante Fien thuis en ze ging met ons mee naar het hotel.

Ambon - Baguala Bay Resort
Op dinsdag 18 juli vertrekken we met het vliegtuig naar Ambon. Het is ongeveer 2 uur vliegen met een tussenstop op Makassar. We komen 's middags aan op Airport Pattimura - Laha. Als we het vliegtuig uitstappen worden we verwelkomd door prachtige palmbomen, heuvels en bergen. Echt geweldig!
Het is nog een eindje rijden naar ons hotel dat in de buurt van Suli ligt. Ambon is een soort schiereiland. Onderweg zien we de blauwe zee met witte schuimkoppen en huisjes gebouwd tegen de berghelling. Het doet me soms een beetje denken aan Afrika, maar ik vind Ambon echt vele malen mooier :-).
Ons hotel 'Baguala Bay Resort' is mooi gesitueerd, vlak aan het strand. In onze hotelkamer horen we de zee tegen de kade klotsen :-). Als we onze familie op Ambon hebben ingelicht van onze komst, komen ze niet lang daarna bij ons langs in het hotel. De volgende dag wordt onze bootovertocht naar Hulaliu geregeld. Verder doen we boodschappen in de plaatselijke supermarkt.

Kampong Hulaliu - Tanah airku!
Donderdagochtend op tijd klaarmaken voor onze overtocht naar Hulaliu. Waterschoentjes aan, want voor de speed(boot) hebben ze geen aanmeerkade. Je stapt dus van de waterkant in de boot. De speed is vrij laag en de zee is gelukkig redelijk rustig. Onderweg maken we foto's en mama legt alles vast op de video-camera. De reis duurt in totaal ongeveer 1,5 uur.
En dan zijn we er eindelijk. Pantai Yanain, het strand van Hulaliu, is werkelijkwaar supermooi! Wuivende palmbomen en een hagelwit strand. Geweldig! Het lijkt net een strand uit een Bounty-reclame ;-).
Bij aankomst worden we verwelkomd door onze vele familieleden. We verblijven in de rumah tua van opa, waar nu Bongso Ais en z'n familie wonen. Het is een af- en aanloop van familieleden; we trekken veel bekijks met onze groep van 10 mensen ;-): opa, oma, oewa Lena, oom Anies, pa, ma, Tirza, Deborah, Francisco en ik. We slapen met z'n zessen in een kamer. Is gelukkig goed te doen met onze zelfopblaasbare matjes; echt een uitkomst!

Ondanks het regenachtige weer hebben we gelukkig toch nog de gelegenheid om het dorp Hulaliu en het eiland Haruku te verkennen. We lopen naar het strand Yanain en naar de dusun van familie Taihuttu. Onze familie bezit redelijk veel grond en kan goed leven van de gewassen die er op het eiland groeien. Daarnaast leven ze van de visvangst. Het eten smaakt hier echt heerlijk! Veel wordt bereid met klapa (kokos) en kasbi (cassave). Deborah en ik plantten ook nog twee jonge kokosbomen, een zgn. tanda mata (herinnering).
Op dinsdag 25 juli maken we een tour op het eiland. We vertrekken met een klein personenbusje van Hulaliu, naar Kariu, Pelauw, Kailolo, Kabau, Samet en eindigen in kampong Haruku. Voor onze familie is dit ook een uitje, en we zitten dus met 20 mensen in een busje, waar normaliter maar 10 mensen in passen ;-). Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Op woensdag 26 juli vertrekken we van Hulaliu naar Batu Meja (Ambon-Stad). We hebben uiteindelijk een week in kampong Hulaliu vertoefd. Erg leuk om al onze familie ontmoet te hebben. We hebben echt ontzettend veel opa's, oma's ooms, tantes, neefjes en nichtjes en zelfs achternichtjes ;-)!

Ambon - Batu Meja
In Batu Meja verblijven we bij mama's familie. In dit grote huis wonen in totaal 3 huishoudens. We hebben hier echt alle ruimte. En de stad, de markt en het winkelcentrum bevinden zich op loopafstand. We hebben het hier prima naar ons zin.

Kampong Booi
Op zaterdag gaan pa, ma en ik samen met Wisje en opa Empie naar Booi. Deze keer gaan we met de motorboot vanaf Tulehu. De familie in Booi is minder uitgebreid dan in Hulaliu. Het is erg fijn om ook het eiland van mama's familie te zien. We blijven helaas maar een korte tijd. Op zondag na de kerkdienst lopen we langs het strand, door de jungle naar Batu Kahel. De dusun van Ritawaemahu is te ver weg om naar toe te gaan en het begint inmiddels weer te regenen. Dus we lopen weer terug naar huis. Het is een aparte ervaring om de trappen van Booi te betreden. Elke dag dat we hier zijn hebben we een uitgebreide work-out ;-)!Maandagochtendvroeg vertrekken we uit Booi en gaan terug naar Batu Meja - Ambon. De motorboot wordt zwaar beladen met mensen en etenswaar dat verkocht wordt in Ambon.

Een typisch Moluks familie-uitje!
We blijven t/m woensdag 9 augustus in Batu Meja. Ook hier hebben we de gelegenheid om wat meer te zien van het eiland Ambon. We gaan naar museum Siwa Lima en we huren een bus om naar Air Panas (warm waterbron) in Tulehu te gaan. Het is net een soort schoolreisje! De hele familie, vrienden en kennissen gaan mee ;-).
De helft van de bus is gevuld met mensen die ik nog niet eerder gezien heb ;-). Er worden pannetjes met eten meegenomen en het familie-uitje is compleet. Echt heel erg grappig, hoe dat hier allemaal gaat ;-).
Nou, vanwege het regenachtige weer en de modderige wegen, komen we uiteindelijk dus niet bij Air Panas terecht. De bus komt namelijk een aantal keer vast te zitten ;-). Gelukkig kunnen we na een uur (!) onze weg weer vervolgen en we besluiten om naar het strand van Natsepa te gaan. Het zeewater hier is voor ons Nederlanders nog warm genoeg ;-).

Terug naar Jakarta!
Op donderdag 10 augustus gaan we weer terug naar Jakarta. Familie uit Ambon, Hulaliu en Booi komt ons uitzwaaien op het vliegveld. Het is erg gezellig en de laatste groepsfoto's worden genomen. En dan is het toch echt tijd om in het vliegtuig te stappen. Amatooo Maluku Manise, sampai bertemuh lagi!

In Jakarta verblijven we nog een aantal daagjes die we voornamelijk spenderen met shoppen in de vele malls en shoppingcenters ;-).

Terug naar tanah Belanda!
Op zondag 13 augustus beginnen we dan de 14-urige terugreis naar Nederland.

Dit was echt een vakantie om nooit meer te vergeten! Veel gereisd, veel gezien, veel nieuwe indrukken opgedaan!
Als ik de foto's weer terugzie krijg ik toch wel een beetje heimwee ;-). We moeten echt weer een keertje teruggaan!

Cium manis2,
Lydia

• 28 Augustus 2006 - 16:57

Henk Tieben:

Hey Lydia, wat een prachtig mooi geschreven reisverhaal! Wederom is het fantastisch om op deze manier mee te mogen beleven wat jullie gezien en gedaan hebben. Ik weet niet wat de woorden betekenen die ik hier kopieert en geplakt heb maar toen ik ze las kreeg ik vochtige ogen...***En dan is het toch echt tijd om in het vliegtuig te stappen. Amatooo Maluku Manise, sampai bertemuh lagi!*** Het is duidelijk dat dit een afscheidsgroet is maar de strekking van de woorden moet je mij nog maar eens duidelijk maken! Bedankt voor je update. Het was een genot om het te lezen.

Groetjes, Henk en Birgit.

• 28 Augustus 2006 - 19:07

O. Matulessy:

Hallo Lydia,
    Wat zijn het weer mooie foto\'s. Ik ben echt jaloers op je. Ja daar kan Luxemburg niet tegen op.
    Mooie ervaring en mooie fotos.

• 28 Augustus 2006 - 19:14

Mama:

Bedankt voor het vastleggen van onze reisverslag en dat je het op deze manier deelt met anderen. Inderdaad, de moeite waard om nog een keer terug te gaan. Prachtige eilanden en lieve families. Het is goed om ze te leren kennen en een deel van hun leven met hen te mogen delen en meemaken. Nu weten we ook wat bulan pakai pajong betekent.

liefs en ik hoop dat velen van je reisverslag mogen genieten.

• 03 September 2006 - 12:44

Els:

Hoi Lydia,
    Leuk om je verslag te lezen, je hebt weer heel wat meegemaakt! Mooie foto's ook! Ik zie je binnenkort weer, kunnen we bijkletsen, gezellig!
    Liefs Els

• 10 December 2006 - 11:53

Johan:

hai lydia mijn molukse vriendin is momenteel ergens op ambon of misschien al onderweg naar ~aboru~ en heb idd veel van dat soort foto's en films gezien en werkelijk prachtig en gaan over 2 jaar met hun hele familie en aanhang en zijn idd erg mooie foto's en mooi om je reisverslag te lezen, krijg een veel beter beeld

groetjes johan

• 16 Februari 2007 - 20:14

Sony Schipper:

may i know you mahina haturessy?

• 07 Juli 2008 - 07:30

Fiona Hehanussa Does:

Jammer dat jullie niet meer foto's van kampung Booi heb
    geplaats,ik ben daar geboren.Lydia een mooi geschreven reisverslag.

Tanam tiang dalam kolam
    bakar dupa di atas koi
    kalau sampai de negeri Holland
    Jangan lupa negeri Booi.

Amatoo Fiona Doesburg.

• 07 Juli 2008 - 07:37

Fiona Hehanussa Does:

Jammer dat jullie niet meer foto's van kampung Booi heb
    geplaats,ik ben daar geboren.Lydia een mooi geschreven reisverslag.

Tanam tiang dalam kolam

Gusmon :

bagus juga...

• 15 April 2009 - 14:34

Gusmon Sahureka:

kalau rindu hulaliu klik aja. www.ahaone.blogspot.com. ada informasi bongkar gareja. salam buat samua basudara

• 20 April 2009 - 08:36

Mon Sahureka:

Salam Kenal...

• 20 Juni 2011 - 15:33

Leonora Taihuttu:

hey lydia ik ken je niet maar we moeten ergens familie zijn. in 1995 ben ik ook op ambon en op hulaliu geweest. daar komt mijn vader coos taihuttu vanaf. bedankt voor die mooie foto's en je reisverslag.